
 

 
 
 
 
 

 
Assessing the Form and Impact of Russian Strategic 

Communications in Latin America and the Caribbean 
 
 
 
 

Daniel Kochis 
Research Associate 

The Heritage Foundation 
 
 

Delivered as part of the LACC/ARC/U.S. Southern Command Policy Roundtable 
Series 

April 21, 2015 
 

Miami, Florida 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 
 
Disclaimer: The views and opinions expressed are solely those of the author or authors 
and do not necessarily reflect those of the Latin American and Caribbean Center or 
Florida International University. 



Around two months after Russia’s invasion of Crimea, Putin awarded the Order of 

Service to the Fatherland to around 300 journalists.i Their service to the fatherland 

included friendly coverage of the Russian invasion; media was a key piece of the hybrid 

attack plan against Ukraine. The Russian 2013 foreign policy concept clearly outlines the 

important role that Russia’s leadership expects strategic communications to play in 

foreign affairs; it states: “Russia will seek to ensure its objective perception in the world, 

develop its own effective means of information influence on public opinion abroad, 

strengthen the role of Russian mass media in the international information environment 

providing them with essential state support, as well as actively participate in international 

information cooperation, and take necessary measures to counteract information threats 

to its sovereignty and security.”ii 

The aims of Russian strategic communications are first and foremost to preserve 

the regime in Moscow. The primary audiences for Russian strategic communications are 

Russians living inside Russia. The media narrative intends to portray Putin as a strong 

leader standing up to the west and helping the country and the Russian people regain lost 

territory and global stature.   

Secondary audiences for Russian strategic communications include ethnic 

Russians living in nearby nations, westerners, especially Europeans who favor non-

confrontation with Russia, and finally receptive audiences across the world including 

those in Latin America and the Caribbean.  

Russian propaganda, often masquerading as legitimate news, is disseminated 

through state-funded media and proxies to confuse and obscure objective facts, draw 

spurious moral equivalencies between Russia’s actions and those of the West, and to spin 



conspiratorial theories in order to allow Russia to attain its strategic objectives: regime 

preservation above all else, but also the dual secondary objectives of executing its foreign 

policy with minimal pushback, and lessening the political, military, diplomatic, and 

moral influence of the West and western institutions.  

By seeking influence in the Western Hemisphere, Russia is responding to what it 

perceives to be American interference in its own “sphere of influence,” which is 

understood to be a direct challenge to the sustainment of the regime itself.  Additionally, 

by crafting alliances in the western hemisphere, Russia can poke a stick in the eye of the 

U.S., while simultaneously disseminating information at home that equates influence in 

Latin America and the Caribbean with a return to the status of a global power. Russian 

strategic communications in the western hemisphere trumpets the message that a new 

multi-polar world is emerging, one in which the U.S. is reduced to the role of one of a 

few equals, a world consequently where coordinating effective deterrents or reactions to 

Russia’s foreign policy becomes near impossible. Furthermore, not only is the era of U.S. 

domination rapidly ending; it’s in the interest of the region to help hasten its end. Russian 

strategic communications hone in on the decadence and injustice of the U.S., delivering a 

message that the U.S. brings with it instability, and the future interests of the region lie in 

a multi-polar world, or with Russia. The U.S. and the West in general are corrupt, 

immoral, and overall a force for instability and chaos in the world. 

Russian leadership disseminates propaganda abroad largely through state-

sponsored media companies. RT, launched in 2005 as Russia Today, is a 24-hour 

English-language television news station, which claims to reach 700 million people in 

more than 100 countries. Russian President Vladimir Putin stated that RT was created to 



“try to break the Anglo–Saxon monopoly on the global information streams.”iii RT 

opened RT America in 2010 and RT en Español, in 2009. Today RT en Español has 

bureaus in Madrid, Miami, Los Angeles, Havana and Buenos Aires.  

RIA Novosti and the Voice of Russiaiv were collapsed into Rossiya Segodnya, a 

radio and wire service in 2013, to further consolidate control. While formally separate, 

Rossiya Segodnya and RT are widely perceived as working with one another under the 

same editor-in-chief. 

Putin is personally invested in the work of RT and Rossiya Segodnya, vetoing the 

Finance Ministry’s efforts to reduce RT’s funding in 2012.v RT’s budget for 2015 is at 

least $241 millionvi but more likely as high as $400 million.vii Rossiya Segodnya will 

receive $170 million—a significant increase.viii  

Russia utilizes a host of other media companies funded by the state or entities 

with ties to the state, including Sputnik.  Jeff Trimble, deputy director of the 

Broadcasting Board of Governors’ International Broadcasting Bureau (IBB), recently 

claimed Russia spends $400-500 million a year on foreign information efforts while 

blocking U.S. government broadcasts into Russia. This is in reality likely a lowball 

estimate; Russia likely spends upward of $1 billion.ix  

Last summer Argentina announced that RT en Español (also known as RT 

Actualidad) would be broadcast 24/7 in the country, making it the only foreign TV 

channel to be broadcast inside the country.x RT en Español’s YouTube Channel has 

348,062 subscribers and almost 5 million monthly views, almost 5 times the amount of 

monthly views RT America receives by comparison.xi  

 



Russian strategic communications powerfully and often effectively put into effect the 

aims and narratives outlined in the policy directives emanating from Moscow. Some 

recent headlines from RT en Español include an article contrasting Argentina’s tolerance 

to Muslims with a rise of “Islamophobia” in Europe. Another article entitled 

“Unexpected Data of Child Poverty in the U.S.,” quotes a fringe professor who describes 

the U.S. as the “world leader” in child poverty. An article entitled “What Separates 

Russians and Americans and Why Sanctions are Meaningless,” calls sanctions regime 

“blackmail” and “economic terrorism.” Another article is on “why the U.S. does not 

accept that the countries of Latin America and the Caribbean are independent.” Finally 

there is also a picture of Uncle Sam accompanied by U.S. flag-decorated hands which are 

menacingly moving toward a picture of Venezuela; this article describes how many 

experts claim the U.S. is planning a military campaign against Venezuela. 

A further example of how Russia uses state media to promote its own version or a 

fabricated version of events. Three Russian media channels reported in April 2015 that a 

10 year-old girl was killed by a shell fired by Ukrainian forces in the Donetsk region. A 

BBC reporter traveled to the girls supposed hometown and interviewed locals, all of 

whom claimed to have known about the dead girl, but none of whom had heard any 

shelling the day of her supposed death. Reporters tried to find her family, or anyone who 

knew her, go to the office of records and then the mortuary, all to no avail. Finally, some 

Russian reporters on the ground told the BBC correspondent the entire story was made 

up, there was no girl, and that they were told to report that.xii An entirely fabricated story, 

because of media saturation, becomes reality in the minds of the people on the ground, 

shaping their perception of the conflict. 



 

Former Russian TV producer Peter Pomerantsev describes a Russian media industry 

where editorial decisions are controlled in a strict vertical manner by political 

technologists. A savvy use of a variety of media platforms amplifies the impact of 

Russian strategic communications, often with a minimal cost in terms of time or money; 

one such example is the tweeting of embedded clips from Russian TV channels. Russia 

uses social media to reinforce and amplify its strategic messaging, and they are known to 

pay people to flood Internet comment boards with pro-Putin propaganda and replicate 

policy objectives and themes, and operate government run centers where twitter trolls 

spread the Kremlin’s message.xiii While RT en Español (590,000) has far fewer followers 

than either BBC Mundo (1.23M) or CNN en Español, (10.1M) they are far more active 

on Twitter with 227,000 tweets (since December 2009), 3.7 times that of BBC Mundo 

(61K) and 4.6 times more than CNN en Español (48.6K). 

Overseas, Russian strategic communications cannot fully convince audiences that 

Russia’s versions of events are truthful. The design therefore is to create enough 

uncertainty and doubt in the objective truth, often through more and more outlandish 

conspiracy theories or through a repeated theme or message that audiences begin to 

question what is actually true. This in turn saps ideological opposition to Russia’s 

narrative, and enervates the standing of the U.S. and U.S.-friendly governments in the 

region. Russian TV channels have a reach into Latin and South America, and carry the 

Kremlin’s strategic aims by targeting their messages to this audience, often through the 

hiring of locals as news correspondents.  Additionally, Russian news is also quoted as a 



source in stories written by media within the region, notably teleSUR in Venezuela, 

which has a broad geographic reach, among others. 

An example of a story produced initially by Russian media and then picked up by 

media in Latin America is an article teleSUR ran in March 2015, “NATO Installs 

Information Warfare Center in Latvia,”xiv a complete mischaracterization of a new 

NATO-certified but not controlled think tank created to study both Russian and ISIL 

weaponization of media. Russia has found some receptive audiences in Latin America, 

especially in places like Venezuela, Bolivia, Nicaragua, Ecuador, and El Salvador, and 

currently a sympathetic government in Argentina. In these nations, Russia doesn’t have to 

work as hard to get its strategic communications across or cited. It’s often in the interest 

of the government there to produce similar anti-U.S. messaging. 

A lack of press freedom and independent media in the Latin America and 

Caribbean region provides an opening for Russian strategic messaging to go 

unchallenged. According the 2014 Reporters Without Borders 2014 World Press 

Freedom Index the region struggles with very poor rankings, including (out of 180): 

Bolivia (94), Cuba (170), Mexico (152), Nicaragua (71), Peru (104), and Venezuela 

(116).xv  

Russia hopes to use soft power to create discord in the transatlantic alliance. In 

France, “La Russie d’Aujourd hui,” a pro-Russia supplement, is published monthly in Le 

Figaro. These sections are difficult to distinguish from the rest of the newspaper and put 

forth a particularly sanguine spin on Russian foreign policy and leadership. In Germany, 

Rossiya Segodnya plans a Berlin office staffed by 30 people, and RT has begun German 

broadcasts. While unfavorable views of Russia are on the rise in the U.S. and Europe, 



Russian leaders are taking a long-term view of their soft power strategy, betting that it 

will eventually weaken and erode the transatlantic alliance. In the U.S., the Russian 

media has not been silent, supplementing the RT America news channel with paid 

sections in American newspapers such as The Washington Post.xvi 

Op-eds parroting the Kremlin line are a favorite tactic; Putin himself wrote one 

for the New York Times in September 2013 where he argued against intervening in Syria 

and even wrote “we must stop using the language of force and return to the path of 

civilized diplomatic and political settlement.”xvii These words were printed less than six 

months before Russia invaded Ukraine.  The op-ed has a hushed, conciliatory, and 

peaceful tone which played on the then growing American public's sentiment against 

foreign intervention. The op-ed was placed in the New York Times for Putin by the 

American PR firm Ketchum, which had a nine-year relationship with Moscow worth at 

least $60 million.xviii In another instance, last September, Al Jazeera ran an op-ed entitled 

“West v. Russia: Propaganda War Rages On.” From the title, you instantly get the idea 

that the West does “propaganda” in the same way as Russia, centrally planned and 

controlled, with objective truth being a mere detail to be dispensed. The op-ed argues that 

the West’s “propaganda” efforts dwarf those of Russia, and that they are far more 

effective than Russia’s. The author equates western support for institution and democracy 

building as part of its propaganda portfolio, as well as American TV, movies, and games. 

The author of the piece is Alexander Nekrassov, a former Kremlin advisor and Voice of 

Russia correspondent in London. Often Russian propaganda is spread through NGOs; 

Rossotrudnichestvo, an organization devoted to spreading knowledge of Russia and its 

values abroad, will rise from $60 million to $300 million by 2020.xix 



 

While Russia has become adept at using strategic communications to support its policy 

aims, it is useful to note that it is leveraged in conjunction with other tools at the state’s 

disposal. Russian strategic communications’ push works symbiotically alongside 

economic tools, use of military hardware and technological transfers (especially to 

Venezuela), and diplomatic support. Strategic communications are a vital pillar of hybrid 

warfare, a war that the Kremlin views as constantly having to be waged against outsiders 

for the very survival of the state.  

Challenges to Russian Strategic Communications in the SOUTHCOM Region 

• 

• 

• 

• 

xx

 



• 

xxi

Recommendations 

• 

xxii



• 

In addition, the U.S. should regularly emphasize the regime’s 

suppression of independent media inside Russia.

• 

• 

xxiii

• 

• 



xxiv In 2005, Voice of America was carried by 100 Russian 

outlets;xxv today there is no VOA broadcasting in Russia.xxvi The Obama 

Administration has requested an additional $38.6 million for Russian language 

broadcasting for 2016.xxvii International broadcasts that target specific audiences, 

whether in Russia, Eastern Europe, or Latin America should once again be 

considered a vital tool in crafting the information space of the 21st century, and 

not a dusty relic of the past. 

• 

Conclusion  

In conclusion, while Russian strategic communications in Latin America and the 

Caribbean are not as effective or immediately impactful as in other regions, they may in 

the future prove to be a roadblock to U.S. influence in the region by predisposing the 

regional population against the U.S. policies. Russian messaging in the region is most 

effective in those countries where it finds a government that supports it, even if only 

temporarily due to shared policy goals. Russian strategic communications face significant 

challenges in the region, and the U.S. has significant advantages from which it can begin 

to counter a poisonous Russian narrative. However, if left unchecked, Russian strategic 



communications could pose a very real, widespread challenge for the U.S. moving 

forward.  

 

 

                                                
i NATO Strategic Communications Center of Excellence, “Analysis of Russia’s Information Campaign 
Against Ukraine,” 2014, p. 16, 
http://www.stratcomcoe.org/~/media/SCCE/NATO_PETIJUMS_PUBLISKS_29_10.ashx.  
ii Daniel Kochis, “Countering Russian Propaganda Abroad,” The Heritage Foundation Issue Brief No. 
4286, October 21, 2014, http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/countering-russian-propaganda-
abroad.   
iii RT, “Putin Talks NSA, Syria, Iran, Drones in RT Interview,” June 12, 2013, http://rt.com/news/putin-rt-
interview-full-577/ (accessed October 16, 2014). 
iv Stephen Ennis, “Putin’s RIA Novosti Revamp Prompts Propaganda Fears,” BBC News, December 9, 
2013, http://www.bbc.com/news/world-europe-25309139 (accessed October 16, 2014). 
v Ibid. 
vi Nicole Gaouette, “Sanctions-Strapped Russia Outguns the U.S. in Information War,” Bloomberg, April 2, 
2015, http://www.bloomberg.com/politics/articles/2015-04-02/sanctions-strapped-russia-outguns-the-u-s-
in-information-war (accessed April 23, 2015).  
vii Gabrielle Tétrault-Farber, “Looking West, Russia Beefs Up Spending on Global Media Giants,” The 
Moscow Times, September 23, 2014, http://www.themoscowtimes.com/news/article/looking-west-russia-
beefs-up-spending-on-global-media-giants/507692.html (accessed October 16, 2014). 
viii Ibid.  
ix Jill Dougherty, “How the Media Became One of Putin’s Most Powerful Weapons,” The Atlantic, April 
21, 2015, http://www.theatlantic.com/features/archive/2015/04/how-the-media-became-putins-most-
powerful-weapon/391062/ (accessed April 23, 2015).  
x “Putin: RT Spanish to be broadcast in Argentina 24/7,” RT, July 13, 2014, http://rt.com/news/172360-
putin-argentina-visit-rt/ (accessed April 23, 2015).  
xi Robert Orttung, Elizabeth Nelson and Anthony Livshen, “How Russia Today is using YouTube,” The 
Washington Post, March 23, 2015, http://www.washingtonpost.com/blogs/monkey-
cage/wp/2015/03/23/how-russia-today-is-using-youtube/ (accessed April 23, 2015).  
xii “Reports of 10 year-old killed in Ukraine 'made up,'” BBC, April 8, 2015, 
http://www.bbc.com/news/world-europe-32137302 (accessed April 23, 2015).  
xiii Dmitry Volchek and Daisy Sindelar, “One Professional Russian Troll Tells All,” Radio Free 
Europe/Radio Liberty, March 25, 2015, http://www.rferl.org/content/how-to-guide-russian-trolling-
trolls/26919999.html (accessed April 23, 2015).   
xiv “NATO Installs Information Warfare Center in Latvia,” teleSUR, March 29, 2015, 
http://www.telesurtv.net/english/news/NATO-Installs-Information-Warfare-Center-in-Latvia-20150329-
0017.html%29 (accessed April 23, 2015).  
xv Reporters without Borders, World Press Freedom Index 2014, https://rsf.org/index2014/en-
index2014.php (accessed April 24, 2015).  
xvi Kochis, Countering Russian Propaganda Abroad.  
xvii Editorial, Vladimir Putin, “A Plea for Caution From Russia,” The New York Times, September 11, 2013, 
http://www.nytimes.com/2013/09/12/opinion/putin-plea-for-caution-from-russia-on-syria.html?_r=0.  
xviii  Dennis Lynch, “Russia, Ketchum End Controversial Nine-Year Public Relations Partnership,” 
International Business Times, March 11, 2015, http://www.ibtimes.com/russia-ketchum-end-controversial-
nine-year-public-relations-partnership-1844092 (accessed April 23, 2015).  
xix Gaouette, “Sanctions-Strapped Russia Outguns the U.S. in Information War.”  



                                                
xx “Russian Reports Say TASS Plans Deep Job, Salary Cuts,” Radio Free Europe/Radio Liberty, January 
23, 2015, http://www.rferl.org/content/russia-media-tass-economy/26809139.html (accessed April 23, 
2015).  
xxi Ana R. Quintana and Charlotte M. Florance, “Regions of Enduring Interest: Latin America, the 
Caribbean, and Africa,” The Heritage Foundation 2015 Index of U.S. Military Strength, 2015, 
http://index.heritage.org/militarystrength/important-essays-analysis/regions-enduring-interest-latin-
america-caribbean-africa/ (accessed April 24, 2015).  
xxii Ivana Smolenova, “Russia's Propaganda War,” Forbes, March 25, 2015, 
http://www.forbes.com/sites/realspin/2015/03/25/russias-propaganda-war/ (accessed April 24, 2015).  
xxiii NATO Strategic Communications Center of Excellence, “Analysis of Russia’s Information Campaign 
Against Ukraine,” p. 38.  
xxiv Helle Dale and Brett D. Schaefer, “Time to Reform U.S. International Broadcasting,” The Heritage 
Foundation Issue Brief No. 4206, April 24, 2014, http://www.heritage.org/research/reports/2014/04/time-
to-reform-us-international-broadcasting (accessed April 24, 2015).  
xxv Gaouette, “Sanctions-Strapped Russia Outguns the U.S. in Information War.” 
xxvi Helle Dale, “Russia’s “Weaponization” of Information,” testimony before Foreign Affairs Committee, 
United States House of Representatives, April 15, 2015, 
http://www.heritage.org/research/reports/2015/04/russias-weaponization-of-information (accessed April 24, 
2015).  
xxvii  Gaouette.  


