
 

 
 
 
 
 

 
The Russian Media in Latin America 

 
 
 
 

W. Alejandro Sanchez 
Senior Research Fellow 

Council on Hemispheric Affairs 
 
 

Delivered as part of the LACC/ARC/U.S. Southern Command Policy Roundtable Series 
April 21, 2015 

 
Miami, Florida 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
Disclaimer: The views and opinions expressed are solely those of the author or authors and do 
not necessarily reflect those of the Latin American and Caribbean Center or Florida 
International University. 

 



Latin America is generally regarded as being “open for business,” as it is actively approaching 

extra-hemispheric powers and regions in order to develop stronger diplomatic and economic ties, 

and even security-related initiatives. One goal, boasted by some leaders more strongly than 

others, is to reduce Washington’s historical influence in the region. (In a November 2013 speech 

at the Organization of American States, Secretary of State John Kerry declared that the “Monroe 

Doctrine” was over, but whether this is truly occurring or not is open to debate.)i 

Apart from summits between Latin American and extra-hemispheric powers like BRICS 

(Brazil, Russia, India, China and South Africa) or IBSA (India, Brazil and South Africa) or 

trade-related initiatives (Peru is currently negotiating a free trade agreement with India), there is 

a growth of media-related projects throughout Latin America funded and managed by extra-

hemispheric states.ii Without a doubt, the rise of the Internet and affordability of Internet and TV 

access has prompted the globalization of both information and opinions. 

Russia and Latin America 

It is in this scenario that we find ourselves questioning Russia’s message towards Latin America. 

Certainly, Russia’s numerous and particularly recent diplomatic initiatives towards the region 

have been well recorded and analyzed. In 2014, President Vladimir Putin traveled to Fortaleza, 

Brazil, to attend a BRICS summit, after which he toured the region and visited Argentina, 

Nicaragua and Cuba.iii  Most recently, in January, Valentina Matvienko, the President of the 

Russian Senate, visited Nicaragua.iv  Moreover, in late-March, Foreign Affairs Minister Sergey 

Lavrov also carried out his own tour of the region, visiting Cuba, Colombia, Guatemala and 

Nicaragua.v  In other words, it has become standard practice for high-level Russian government 

officials to visit Latin American states. 



Growing ties between Moscow and the western hemisphere are also exemplified via 

trade. In particular, Russia has stepped up its purchases of beef, poultry and other types of meat 

from Brazil and Argentina. The reason for this stems from the Ukraine crisis. As a result of 

Russia’s military support for Eastern separatists in Ukraine, the U.S. and many of its Western 

allies placed economic sanctions on Russia. In retaliation, the Russian government decided to 

implement a food embargo against Washington, most of Europe and other U.S. allies, like 

Australia.vi  This means that Russia no longer imports meat products from Europe, hence it has 

to purchase them from someplace else (i.e. willing suppliers like Argentina and Brazil).vii 

Weapons sales have garnered the most attention from international media over the past 

decade, particularly as the Venezuelan government spends billions of dollars upgrading its armed 

forces with Russian military equipment.viii  However, Russia has diversified its weapons sales 

across the region. For example, Brazil has purchased Russian air defense systems to protect the 

skies of Rio de Janeiro during the 2016 Summer Olympics, and Peru has acquired Mi-helicopters 

for internal security operations.ix  More Russian weapons deals with Latin America may be on 

the table, as Moscow has been trying to sell tanks to Lima for some time (to replace its Soviet-

era fleet), though without much success.x 

Russia’s use of media outlets can be regarded as an example of “soft power” initiatives 

designed to increase the Russian government’s point of view across Latin America. This is 

comparable to the U.S. doing the same throughout Warsaw Pact states via Voice of America 

during the Cold War. The following sections of this paper will discuss in greater detail what kind 

of opinions and arguments the Russian media presents to Latin America, and how they are 

received. 



What is Russia's message in Latin America? 

There have been countless speeches by President Putin, Foreign Minister Lavrov and other high-

ranking Russian officials regarding their view of what the world order should be. However a 

February 4, 2015 press release by the Ministry of Foreign Affairs summarizes Moscow’s 

message (though maybe not all of its intentions, depending on one’s point of view). The press 

release was published after the January 2015 Third Summit of the Community of Latin American 

and Caribbean States (CELAC), an organization that excludes the U.S. and Canada.  

Alexander Lukashevic, representative of the Ministry of Foreign Affairs, argues: 

We note with satisfaction that CELAC is being established amid the general 

consolidation of LAC [Latin America & the Caribbean] as a new center in the 

emerging multipolar world order that allows Latin American countries to develop 

and promote joint approaches to global issues. We are supportive of the integration 

processes in the region that seek to achieve this goal. LAC’s approaches to a variety 

of issues on the international agenda, which are included in the summit’s documents 

(Final Declaration and the Action Plan for 2015), are in line with Russia’s.xi 

This is a good summary of Russia’s public message to Latin American governments and 

populations alike: it supports multi-polarity and seeks an end to the U.S.-led unipolar world 

order. Russia both encourages and supports the integration of various regions to promote peace.  

Moreover, as President Putin notes (and will be discussed further in a later section), the 

Russian government wishes to use its media outlets to provide nations across the world with a 

different global perspective than Washington or Europe. These opinions typically critique the 

U.S. and its allies’ involvement around the world. For example, an article published April 10, 



2015 by Russia Today en Español is a transcript, with some analysis, of an interview with a U.S. 

analyst, William Engdahl. The article’s title has the catchy and controversial quote “El objetivo 

de EE.UU. es destruir a Rusia como Estado" (“The objective of the U.S. is to destroy Russia as a 

state”).xii Unsurprisingly, a major goal of Russia’s media services is to discredit U.S. foreign 

policy initiatives and make Washington appear belligerent and resorting to imperialistic 

measures. 

It is worth noting that the Russian government has good relations with several Latin 

American countries, particularly those of the ALBA bloc including Venezuela, Bolivia and 

Nicaragua, as well as fellow-BRICS nations, Brazil and Argentina (which is at odds with the 

U.S. over the vulture funds and continuous U.S. support related to the Falkland Islands). Hence, 

Russian media programs in Latin America are not so much aimed at governments, as many are 

already sympathetic towards Moscow (or at least they do not behave as enemies). Rather, the 

Spanish-language versions of Russian media outlets work to maintain distrust in segments of the 

Latin American population that regard the U.S. as an imperialistic power. 

How does Russia leverage media to propagate its message? 

Russian is a very different language to Spanish. Whereas a Spanish speaker may be able to 

comprehend some Portuguese because of its linguistic similarities, a Latin American who does 

not speak Russian would be unable to understand it. Hence, Russia’s media outlets have recently 

expanded in the region by establishing several news services that are translated into Spanish. 

As a personal disclaimer, I have been interviewed numerous times for Russian media 

outlets, both in English and Spanish, including some of the ones discussed below. 



Russia Today (RT) is a Russian channel that has become the flagship of Moscow’s media 

projects to the rest of the world. Today we find RT articles in various languages, including 

Spanish but interestingly not in Portuguese (at least not yet). Russia Today en Español (also 

known as Actualidad RT (http://actualidad.rt.com/) has bureaus in Washington DC as well as in 

Latin American countries, such as Mexico and Venezuela. For example, I have been interviewed 

by RT in their Washington DC studio, the sets there are used for English and Spanish 

publications (and possibly other languages). 

Russia Today is also transmitted throughout Latin America as part of different cable TV 

or satellite packages. This will be discussed in greater detail in the following section. 

As for other news outlets, Sputnik News, Russia’s newest media outlet, already has a 

Spanish version called Sputnik Mundo (http://mundo.sputniknews.com/). Moreover, the older 

and well-known Russian media service, Pravda, also has a Spanish service 

(http://pravdainternacional.blogspot.com/) in addition to other news sites like Russia Beyond the 

Headlines (http://es.rbth.com/) 

Finally, we should mention the Voice of Russia (VoR), the Russian government’s radio 

and online broadcasting service which operated from 1993 until 2014, when it was replaced by 

Sputnik News. The VoR served as a way for Moscow to compete against Washington’s Voice of 

America and Radio Free Europe/Radio Liberty. It was transmitted in numerous languages, 

including Spanish.  

 

 

 



How does Russia's message resonate with the Latin American audience? 

Trying to determine how effective Russia’s media outlets have been throughout Latin America is 

obviously difficult. I have not been able to find any statistical reports regarding how widespread 

Russia Today en Español is in any Latin American country. Looking at user comments and 

articles about Russia’s media outlets in the region captures a very small part of a wide spectrum, 

but it can gives us an idea of how such initiatives are received. 

Russia Today’s presence in Argentina can serve as a good mini case-study. The channel 

first started airing in 2014. An October 2014 article published on the website Russia Beyond the 

Headlines has the positive headline: “La buena sintonía entre Argentina y Rusia se plasma en los 

medios de comunicación,” which translates to “The good relations between Russia and 

Argentina are exemplified via media outlets.”xiii  The article goes on to praise bilateral relations 

and discusses how adding the Russian TV channel to the roster of channels available to 

Argentinians will “multiply the option for opinions,” allowing for TV viewers to reach their own 

conclusions on different issues. Even more, Argentine President Kirchner and President Putin 

held a videoconference that was transmitted live via RT en Español to celebrate the transmission 

deal. During the speech, Kirchner explained that RT will benefit both Russia and Argentina, as 

“when nations know each other better […] this reduces the possibility of conflict.” Meanwhile 

President Putin discussed “the information wars [are] international actors try[ing] to monopolize 

the truth.”xiv 

Here is where things get fun. Russia Beyond the Headlines is naturally supportive of RT 

en Español now being offered in Argentina. However, some non-Russian media outlets were 

more critical of this development. For example the Latin American news website Taringa! has a 

brief three-paragraph report regarding RT, but it also features a photoshopped photo of President 



Putin with half his face appearing as a Terminator.xv  Additionally, Taringa! reported a bizarre 

development. In 2012, Russia Today aired an analysis of the Kirchner administrations (both the 

late President Nestor and his wife, current President, Cristina) on its Detras de las Sombras 

program called “La Patagonia en Oferta,” (“Patagonia on Sale”). However, after President 

Kirchner and President Putin agreed to have Russia Today en Español air in Argentina, this 

documentary was removed from RT’s website.xvi  (For the record, while RT’s website does not 

have this episode, it is available in YouTube via other users.)xvii 

As for the general audience, as previously mentioned, it is difficult to assess how much of 

an impact RT en Español, Sputnik Mundo, or the late Voice of Russia for that matter have, as 

studies about such impact (in English, Spanish or Portuguese) could not be found. Looking at the 

comment sections and retweets is not a scientific way to understand RT en Español’s impact, but 

it does provide us with a general idea of the situation. For example, Sputnik Mundo published a 

report on April 12, 2015 about U.S. plans to create a “digital army” designed to publish 

information through social media outlets like Facebook, Twitter, as well as VKontakte & 

Odnoklassniki (two popular social media platforms in Russia), in order to combat Russian 

“disinformation.”xviii  The article has 12 “likes” on Facebook at the time of this writing and has 

also been shared four times on Sputnik Mundo’s Facebook page 

(https://www.facebook.com/sputnik.mundo). Additionally, four Facebook users have left 

comments on said article, with one saying, in Spanish: “who misinforms and manipulates more 

than the U.S.?” 

When it comes to RT en Español, one good example can be found in the article, “Político 

ruso: ‘EE.UU. necesita las sanciones para seguir con su impune vandalismo económico’” 

(“Russian Politician: ‘U.S. Needs Sanctions to Continue its Economic Vandalism’), published on 



April 14, 2015.xix  The article is an account by Serguéi Naryshkin, president of the Russian State 

Duma, accusing the U.S. of trying to control the European economy and other economies around 

the world either via sanctions (like against Russia) or trade pacts. Unlike Sputnik Mundo, RT en 

Español does allow for users to post comments on RT’s website. The aforementioned article 

currently has some 13 comments. While some of them are critical of the article, most of them 

support Naryshkin’s statements. One user posted that the U.S. economy is going to end up like 

Somalia’s, while another said that “for every action that the Europeans want to carry out, they 

have to ask their master [Washington] for approval.”  

Finally, another user argues that the sanctions have not affected Russia at all as the ruble 

is strong, and now “the whole world is running to the Asian Development Bank [meanwhile] the 

BRICS countries are the future and the [US] dollar will disappear.” This comment is particularly 

interesting as there have been several reports of the past months about how the sanctions have 

affected Russia as its economy has contracted.xx  Then again, the reports that discuss this were 

published in English in U.S. media organizations like PBS and ABC news; which 

understandably affects how much of an effect they will have on a Latin American audience who 

may or may not speak English (or may or may not believe them). This is another example, as 

previously mentioned, of the Russian media focusing on promoting a number of “bullet point” 

ideas to its Latin American followers regarding U.S.  foreign policy activities. 

Furthermore, it is worth adding that Russian media in Spanish has been successful at 

making a splash when it comes to reporting on Latin American issues that do not solely focus on 

the Washington-Moscow rivalry. Case in point, on September 24, 2014 RT published an article 

entitled: “Rusia venderá a Perú 140 tanques Т-90С” (“Russia will sell 140 T-90C tanks to 

Peru”).xxi  If RT’s website is to be believed, the article has been “liked” some 10 thousand times, 



shared over 580 times via Twitter and has generated 684 comments on RT’s webpage. The 

comments seem to be from legitimate users that discuss whether Peru needs these tanks, 

touching on Peru’s historical tensions with its southern neighbor, Chile. 

As a final issue, there is the possibility that some of the users “liking” and posting 

comments in support of Sputnik Mundo or RT en Español articles could be Russian users. After 

all, if Hollywood celebrities can hire companies to increase their followers on Twitter, it is valid 

to argue that some of the support Russian media outlets are receiving could be coming from 

within Russia itself.xxii  While not an expert in linguistics, I have reviewed the comments left on 

Sputnik’s Facebook page and on different RT en Español articles, and their way of expressing 

themselves does make them sound like native Spanish-speakers, not foreigners speaking 

Spanish. (Nevertheless, reviewing user comments is certainly advisable.) 

What are the challenges and opportunities for Russian strategic communication in Latin 

America? 

One obvious challenge of Russia’s media strategy towards Latin America is that, simply put, it is 

one voice among many.  

Let us look at the situation another way. Most Latin American TV channels have their 

own domestic news programs, usually an hour at night with shorter news updates throughout the 

day. If a person has cable or satellite TV, they have access to even more news channels, like the 

well-established CNN en Español or BBC Mundo. However, other governments also have their 

own news channels that they are exporting to the rest of the world in order to promote their own 

points of view (one can easily reference here Joseph Nye’s analysis on the uses and effectiveness 

of “soft power”).  



Other notable foreign-run Spanish new outlets include Iran’s HispanTV 

(http://www.hispantv.com/) while the German news site DW also has a Spanish-version website 

(http://www.dw.de/actualidad/s-30684). Additionally, it would be surprising if Al Jazeera chose 

not to begin a Spanish TV service in the near future. Even more, there are regional Latin 

American channels that have news programs, such as Univision (http://www.univision.com/) and 

Telemundo (http://www.telemundo.com/ ). Finally, there is now one 24/7 regional news channel: 

TeleSur (http://www.telesurtv.net/), which started in 2005 in Venezuela and now has an English-

language service (http://www.telesurtv.net/english/). 

In other words, while the rise of Russia Today en Español is an important development, 

there are plenty of other news outlets that Latinos can turn to watch the latest news. 

Moreover, there is the question of how accessible RT en Español is throughout Latin 

America. The channel is making a name for itself, but finding the channel itself is not necessarily 

easy. The RT en Español webpage in Wikipedia mentions the cable and satellite mediums via 

which Latin Americans can watch the channel in TV. For example, when it comes to Peru, RT en 

Español is transmitted via two cable services: Cablemas (Channel 102) and Cable Vision 

(Channel 115). But these are only two options, and there is a veritable plethora of cable services 

in Peru nowadays. A June 2014 article in the Peruvian daily El Comercio explains how there are 

some 470 cable suppliers in Peru, many of which use illegal techniques to supply cable to its 

users, particularly those outside Lima.xxiii  In other words, figuring out how many Peruvians have 

RT en Español via their legal or illegal cable package is quite difficult to estimate. 

Unsurprisingly, it is online where Russian media outlets like Russia Today en Español or 

Sputnik Mundo have the biggest opportunity for growth. These services have already created 



apps that users can download for free on their smartphones; the caveat being that they are only 

available in English, not in Spanish or Portuguese. If a translation service can be created, it 

would obviously help spread Russian opinions on global affairs. 

A final point must be noted about whether Russian programs, in Russia, have or will have 

a niche in Latin America. After all, thanks to the Internet, most TV channels have uploaded at 

least a significant portion of their programs online in an effort to increase viewership. Moreover, 

while Russian is not a language that is vastly popular in Latin America, there are people who do 

speak it. This is partially due to educational initiatives dating back to the Soviet Union that 

provided scholarships for Latin American students to attend Russian (or then Soviet) 

universities. Such initiatives continue to this day, and there are even reports of Russian being 

taught at certain educational centers in Argentina, Mexico and Venezuela.xxiv  It would not be 

surprising that some Latin American Russian-speakers also follow Russian media outlets online. 

While that number may be miniscule (particularly those that follow Russian media in Spanish or 

follow media outlets in English or even Spanish), this is an important consideration to bear in 

mind. 

                                                
i “Remarks on U.S. policy in the Western Hemispehre.” Speech by John Kerry at the Organization of American 
States. November 18, 2013. Transcript by the U.S. State Department. 
http://www.state.gov/secretary/remarks/2013/11/217680.htm  
ii “India pidio al Peru iniciar dialogo formal para un TLC.” El Comercio. January 30, 2015. 
http://elcomercio.pe/economia/peru/india-pidio-al-peru-inciar-dialogo-formal-firmar-tlc-noticia-1788328  
iii “Putin’s L.America ‘big tour,’ deals done.” Russia Today. July 17, 2014. http://rt.com/business/173520-putin-
latin-america-deals/  
iv “El Gran canal de la Amistad entre Rusia y Nicaragua.” Sputnik Mundo. Prensa. January 15, 2015. 
http://mundo.sputniknews.com/prensa/20150115/1033260943.html  
v “Russian foreign minister continues Latin America tour.” Telesur. March 25, 2015. 
http://www.telesurtv.net/english/news/Russian-Foreign-Minister-Continues-Latin-America-Tour-20150325-
0012.html  
vi  Isabel Gorst and Christi Parsons. “Russia begins implementing food embargo against U.S.  and allies.” LA Times. 
August 7, 2014. http://www.latimes.com/world/europe/la-fg-russia-import-ban-takes-shape-20140807-story.html  
vii “Russia’s import ban means big business for Latin America.” Russia Today. August 7, 2014. 
http://rt.com/business/178664-latin-america-benefits-russia-ban/  



                                                                                                                                                       
viii Jeremy Bender. “Venezuela plans to buy more Russian and Chinese arms.” BusinessInsider.com. April 3, 2015. 
http://www.businessinsider.com/venezuela-plans-to-buy-more-russian-and-chinese-arms-2015-4  
ix “Rio 2016: Brazil looks to Russia for air defense systems.” Defense Industry Daily. June 12, 2014. 
http://www.defenseindustrydaily.com/rio-2016-brazil-buys-russian-air-defense-systems-018297/  & “Rusia 
entregara a Peru cuatro helicopteros Mi-17Sh.” RPP Noticias. Internacional. December 2, 2014. 
http://www.rpp.com.pe/2014-12-02-rusia-entrega-a-peru-cuatro-helicopteros-mi-171sh-noticia_747131.html  
x “Rusia vendera a Peru 140 tanques T-90C.” Russia Today. September 20, 2014.  
http://actualidad.rt.com/ultima_hora/view/140835-rusia-venta-peru-tanques  
xi “Comment by official representative of the Ministry of Foreign Affairs Alexander Lukashevich on the summit of 
the Community of Latin American and Caribbean States.” Press Release. The Ministry of Foreign Affairs of the 
Russian Federation. February 4, 2015. 
http://www.mid.ru/bdomp/brp_4.nsf/e78a48070f128a7b43256999005bcbb3/a4622703866b22d843257de4002793c0
!OpenDocument 
xii “El objetivo de EE.UU. es destruir a Rusia como estado.” Russia Today. April 10, 2015. 
http://actualidad.rt.com/actualidad/171603-objetivo-eeuu-destruir-rusia-estado 
xiii Sergio Caplan. “La buena sintonia entre Argentina y Rusia se plasma en los medios de comunicacion.”  Russia 
Beyond the Headlines. Blogs. October 20, 2014.  
http://es.rbth.com/blogs/2014/10/20/la_buena_sintonia_entre_argentina_y_rusia_se_plasma_en_los_medios_de_co_
44467.html 
xiv Sergio Caplan. “La buena sintonía entre Argentina y Rusia se plasma en los medios de comunicación.”  Russia 
Beyond the Headlines. Blogs. October 20, 2014. 
http://es.rbth.com/blogs/2014/10/20/la_buena_sintonia_entre_argentina_y_rusia_se_plasma_en_los_medios_de_co_
44467.html 
xv “RT en español será transmitido en Argentina.” Taringa! 2014. 
http://www.taringa.net/posts/noticias/17981884/Rt-en-espanol-Sera-transmitido-en-Argentina.html 
xvi “La cadena rusa RT elimino de su sitio un critic informe sobre los Kirchner.” Taringa! 2014 
http://www.taringa.net/posts/noticias/18196901/Canal-RT-elimina-informe-sobre-los-Kirchner.html 
xvii “La Patagonia en oferta.” Informe by Desde La Sombra – Russia Today. Uploaded to Youtube October 13, 2014. 
https://www.youtube.com/watch?v=ly-wIIfmt8s  
xviii  “EE.UU. introduce tropas en las redes sociales rusas.” Sputnik Mundo. April 14, 2015. 
http://mundo.sputniknews.com/prensa/20150414/1036358156.html  
xix “Politico ruso: ‘EE.UU. necesita las sanciones para seguir con su impune vandalismo económico.’” Russia 
Today. April 14, 2015. http://actualidad.rt.com/economia/171984-eeuu-necesita-sanciones-vandalismo-economico 
xx Sussana Kim. “The effects of sanctions on Russia, 8 months later.” ABC News. December 3, 2014. 
http://abcnews.go.com/Business/effects-sanctions-russia-months/story?id=27336226.  Also see: Priyanka Boghani. 
“What’s been the effect of Western sanctions on Russia?” PBS. Frontline. January 13, 2015. 
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/foreign-affairs-defense/putins-way/whats-been-the-effect-of-western-
sanctions-on-russia/ 
xxi “Rusia venderá a Perú 140 tanques T-90C.” Russia Today. September 20, 2014. 
http://actualidad.rt.com/ultima_hora/view/140835-rusia-venta-peru-tanques  
xxii Owen Linderholm. “10 people you won’t believe have fake followers on Twitter.” Yahoo News. Blogs. April 5, 
2013.  http://news.yahoo.com/blogs/profit-minded/10-people-won-t-believe-fake-followers-twitter-215539518.html  
xxiii  Marcela Mendoza Riofrio. “Television por cable informal crece 4 veces más que la formal.” El Comercio. June 
13, 2014. http://elcomercio.pe/economia/peru/television-cable-informal-crece-40-anual-noticia-1735995  
xxiv “Becas para Universidades Rusas.” Embajada de la Federacion Rusa en el Peru. April 4, 2012. http://embajada-
rusa.org/es/estudiar-en-rusia/ Also see: “El idioma Ruso avanza en America Latina.” Ministerio de Educacion y 
Ciencia de la Federacion Rusa. http://es.russia.edu.ru/news/2796/  


